Berichten getagd met: gasfles

Kortsluiting

Vanochtend, tijdens mijn ontbijt, hoorde ik gegil uit de woning naast mij, waar de oude oma woont. Ik ging er snel erheen, en vele buurtbewoners kwamen ook aanrennen. Wat was er gebeurd ?
De oma wilde een kapotte lamp verwisselen, maar kreeg een heftige stroomstoot. Ze was even buiten bewustzijn, maar aan het einde van de middag ging het weer beter met haar. Buurtbewoners gingen regelmatig even bij haar kijken.
Electriciteit is een zeer groot probleem in Indonesie, waar het gaat om stopcontacten, kabels, aansluitingen en zo. In winkels zijn electra-benodigdheden te krijgen, die voldoen aan een indonesisch CE keurmerk, de SNI. Producten met het SNI merkteken zijn goed. Er zijn veel goedkopere electra-benodigdheden, maar die zijn van een buitengewoon slechte kwaliteit. In Nederland zijn dit soort slechte producten niet te krijgen. De vele mensen, die het niet breed hebben, kopen deze goedkope benodigdheden. Met als gevolg het ongeluk bij de oma naast mij; en heel veel branden zijn ook te wijten aan kortsluiting. En als in steden brand uitbreekt in de volkswijken, dan zijn de gevolgen niet te overzien: tientallen, soms honderden huizen branden tot de grond toe af. Een tweede oorzaak van veel branden zijn ontploffende gasflessen, die in de keuken worden gebruikt. Deze gasflessen zijn veilig te gebruiken, als er een goede aansluiting voor de slang naar het fornuis wordt gebruikt. Ook hier geldt weer: er zijn betrouwbare aansluitingen (met het SNI merkteken), maar men koopt de veel goedkopere, die onveilig zijn.
Op TV zijn er zo nu en dan voorlichtingscampagnes over verantwoord gebruik, maar de portemonnaie van de mensen werkt niet mee. Met regelmatig dit soort dramatische gebeurtenissen.

13

Categorie├źn: Dorpsleven, cultuur en Adat | Tags: , , , , | Een reactie plaatsen

Blog op WordPress.com.